onsdag 2 maj 2012

Semla


När man har bebis hinner man inte alltid med. Som semlesässongen. Fast vi hade alla ingredienserna hemma så hann vi inte baka några fören alla andra hade hunnit tröttna på semlor och det blivit april.

Semlebullar:

100 g mjölkfritt margarin
4 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk bakpulver eller 1/2 tsk hjorthornssalt*
ca 1 liter vetemjöl

Värm smör och mjölk till fingervarmt. Häll ner i en bunke och smula ner jästen och rör om tills jästen är upplöst. Häll i salt, socker, bakpulver/hjorthornssalt och rör sen ner mjöl tills du får en bra konsistens. Lite lösare än vanligt för hemligheten till luftiga bullar är knådningen så knåda utav bara helvete i 7min ungefär. Häll sen ner lite mjöl till, ca 1 dl tills degen blir smidig och klibbfri och knåda i 3 -5 min till.

Jäs i bunken under bakduk på dragfritt/varmt ställe ca 30 min. Ta upp degen och knåda på bord. Tillsätt mjöl till bra konsistens, hellre en aning torr yta än kladdig. Baka ut till ca 12 bullar. Knåda dem i handflatan mot bordet för att få jämna bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och jäs en kvart. Pensla eventuellt med grädde och grädda i mitten av ugnen i 250 grader i knappt 10 min. Låt kallna.

*I de flesta semlerecept står det hjorthornsalt vilket är något jag inte har hemma så jag tog dubbla mängden bakpulver som ersättning.

Fyllning:
100 g mandelmassa som finrivs. Tillsätt grädde tills mandelmassan blir bredbar.
1 paket visp som vispas luftig
Florsocker på toppen. Lättast är att fylla en tesil och sikta ner.

Sen är det bara att gröpa ur sina bullar lite efter att ha delat dem och fylla med mandelmassa och visp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar