måndag 30 april 2012

Sattva - sista måltiden bara du och jag


Timmarna innan jag och Robert skulle bli föräldrar åt vi på vegetariska restaurangen Sattva. Vi hade fått tid för igångsättning och hade åkt hem för att fixa det sista innan vårat barn skulle komma.
 Robert stack till jobbet och avslutade saker där och jag stack till lokalen för att lämna över hela Solidariska julmarknadsbesöket till min kompis som var min stand in ifall jag skulle föda. Jag som hade tackat nej till att vara med på en julmarknad näst sista helgen i november eftersom jag skulle fött den 14:e nov. Kändes liiite tajt med tanke på BF så jag tackade ja till julmarknaden som var första helgen i december. Skulle ju föda i mitten på november och räknade plus/minus två veckor från beräknat datum. Att bebisen skulle komma i december hade jag aldrig kunnat tro!

Vårat projekt "överlämnande" tog lite tid så det hann bli lunch. Ringde till BB och frågade om vi skulle åka in direkt och föda eller om vi skulle äta innan? Vi kunde äta. Så vi tog med oss BB väskan och åkte till Sattva för det sista målet mat som Robert och Janna utan barn. Nästa gång skulle vi vara Robert och Janna - föräldrar. Det var helt surrealistiskt att äta i vetskapen om att det var sista målet innan den lilla varelsen skulle ut. Sist gången vi undrade om det skulle bli en kille eller tjej?

Hur maten var?
Fantastiskt god! Även om Sattva påminner lite om en skolmatsal med sin sparsamma inredning så är maten lång ifrån skolmatskvalité! Den är rejäl i smakerna och man går alltid därifrån mätt. Vårat sista mål blev rödbetsbiffar med jordnötsås, soppa, sallad och ris.

Det brukar finnas en dagens rätt och tre standardrätter på menyn att välja bland. Säg bara till om att det ska vara veganskt så ordnar dem det.

Att tänka på:
Det är endast kontant betalning så ta med kontanter även om vi fick handla på krita första gången vi var där. Svenniga som vi var åkte vi till närmsta bankomat och kom tillbaka med pengar så fort vi ätit klart.

Endast öppet lunchtid. Lite synd för maten är god och jag hade gärna ätit där oftare.

Var?
Mitt emot Universum och Världskulturmuseet ungefär på Södra vägen 73.
Spårvagnshållplats Korsvägen eller Getebergsäng
Ring gärna 031-13 20 70 för att dubbelkolla öppetiderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar